pagina2BZW

Artikel in PUNT.BZW

Een game maakt zaken en mensen los.

Zijn gulle lach is aanstekelijk. Net als zijn enthousiaste, haast studentikoze uitstraling. En ook van zijn product word je meteen blij. Toch is het Bredase bedrijf L.I.B. Businessgames van de 42-jarige eigenaar Gijs van der Linden een serieuze zaak. Met zijn Live Interhuman Business-games verovert hij hele afdelingen en directies van de grootste bedrijven in Nederland en daarbuiten. Van teambuilding tot procesoptimalisaties, dat brengt Gijs teweeg. Met een game. Want, zoals hij zelf zegt: ‘Een game maakt zaken en mensen los.’

Blog Gamification

De verschillen tussen Serious Gaming en Gamification

Door: Gijs van der Linden, L.I.B. Businessgames BV

Gamification en de term Serious Games zijn gangbare begrippen geworden wanneer organisaties besluiten om games in te zetten voor andere doeleinden dan puur vermaak. Tijdens gesprekken merken wij steeds vaker dat deze twee begrippen door elkaar worden gehaald.

Serious gaming
Toen ik 15 jaar geleden mijn eerste gamemodel uitwerkte was Serious Gaming mijn uitgangspunt, echter de term was nog niet gangbaar. Ik sprak liever over management game om aan te geven dat de game meer was dan alleen een spelletje. Alweer 12 jaar zetten wij Serious Games in bij zeer uiteenlopende organisaties. Hierbij is het hoofddoel leren. Het onderdeel ‘fun’ is altijd van wezenlijk belang bij onze games. Immers, het woord game is voor mij onlosmakelijk verbonden met plezier. Dat is ook mijn motivatie geweest om mijn bedrijf op te richten: op een leuke en veilige manier mensen laten leren door de inzet van interactieve offline games. Fouten maken mag (en is soms wenselijk om het leereffect te verhogen), immers je handelingen vinden plaats binnen een spelvorm.

Een valkuil bij de term Serious Gaming is in mijn ogen dat Serious Games vaak te serieus worden genomen. ‘Als er maar niet gelachen wordt, we spelen om iets te leren, niet om plezier te maken’ hoor je ze dan zeggen. Dit is uiteraard wel afhankelijk van de context van de game. We snappen allemaal dat een terrorisme bestrijdingsgame minder ruimte biedt voor plezier, dan een teambuildingsgame. Echter bij het spelen van beide games moet wel het spelplezier naar boven komen. De game moet uitdagen en het beste in de deelnemers naar boven halen.

Gamification
Tegenwoordig valt steeds meer de term Gamification in de media. Organisaties gaan met hun tijd mee wanneer ze spelprincipes en technieken inzetten in een niet-spelcontext. Dit doen bedrijven om medewerkers te motiveren en/ of ze bepaald gedrag te laten vertonen. Denk aan het opzetten van echte sales-competities binnen bedrijven, waarbij winnaars mogen kiezen uit prijzen (weekendje weg e.d.). Een bekend voorbeeld van Gamification uit de dagelijkse praktijk is het belonen van goed rijgedrag door middel van het krijgen van een smiley. U rijdt 48 🙂

Denk goed na bij welke onderdelen van het bedrijf Gamification wel en niet zou werken. Een salesteams dat vanuit zichzelf competitief is ingesteld zal het idee omarmen, een financiële afdeling bijvoorbeeld die vaak werkt met strakke processen kan het juist als ‘kinderlijk’ ervaren. Dan zou Gamification juist contra productief kunnen werken.

Mijn ervaring is dat veel ondernemende medewerkers vaak onbewust al Gamification toepassen in hun dagelijkse werk. Ingangen binnen bedrijven vinden, leads achterna gaan, klanten enthousiasmeren, hoogwaardige producten leveren en klanten blij maken. En de beloning? Tevreden klanten en dat vertaalt zich weer in omzet.

Overeenkomst en verschil
Al spelenderwijs leren is wel de grote overeenkomst, enkel het platform verschilt. Gamification speelt zich af in een ‘echte omgeving’. Het draait hoofdzakelijk om het beïnvloeden van gedrag door middel van belonen. Je maakt mensen bewust van goed of verkeerd handelen. Je hoopt uiteraard dat ze hiervan leren. Bij Serious Gaming draait het om het leren in spelvorm binnen een veilige leeromgeving. Fouten maken mag, je kan experimenteren waarbij het doel is om ervan te leren zodat je het in de praktijk kan toepassen.

BNR bij

Business Games bij BNR Nieuwsradio

Eigenaar Gijs van de Linden bij BNR Zaken doen met… Luister hier het volledige interview.

Bredavandaag

Bredaas gamebedrijf boekt buitenlands succes

LIB Business Games uit Breda boekt buitenlandse successen. Na Singapore gaat Businessgames nu ook samenwerken met een bedrijf in Turkije. Business Games ontwikkelt managementgames.

Bron: Bredavandaag

Delhaize1 Delhaize2

Spelen voor een job

Geschikt als potentiële supermarkt directeur? Maak eerst kennis met onze sector en organisatie tijdens ons businessgame, vond Delhaize België. Via dit spel probeerde de retailer zowel goede kandidaten te vinden om een lange opleiding te starten als jongeren een realistisch beeld te geven van de functie.

Bron: Human Resources Magazine

 Arcadis1 - playing to learn     Arcadis2

Playing to learn

After productive workshops, thought-provoking strategy sessions, informative updates, and inspirational discussions, what do you do on the final day of the IMM with a room full of some of the brightest leaders in the company? Play games, of course.

Bron: The Int. Staff Magazine of ARCADI

DePers

Lekker even de voetbalmanager uithangen

Het Bredase bedrijf L.I.B. Businessgames laat managers spelen – zonder computer. En zo’n verzetje kan in de huidige malaise best goed zijn voor het moreel.

Bron: De Pers

FD

L.I.B. Businessgames groeit met 344%

Tevreden klanten die hun ervaringen doorvertellen aan potentiele klanten. Daaraan dankt L.I.B. Businessgames zijn groei. Lees meer in dit bericht.

Bron: Financieel Dagblad

Carrierekrant

Techniekleerlingen adviseren bedrijven

Hoe goed kennen techniekleerlingen het Zeeuwse bedrijfsleven? Dit is een vraag die op 28 november in Terneuzen werd beantwoord. De Businessgame bleek een succesformule.

Bron: U&Ik Carrièrekrant

Issue

Ondernemen is Netwerken

Op 28 oktober jl. is in het Rat Verlegh Stadion een groots opgezette netwerkavond georganiseerd onder het mom van “Zin in een potje netwerken”. Deze avond is een initiatief van een viertal netwerkclubs…..

Bron: Issue

Financieeldagblad

Albert Heijn Businessgame

Een wat minder complexe variant van bedrijfssimulatie wordt gebruikt bij Albert Heijn. Wilfrid Hoek is senior opleidingsmanager bij de supermarktketen en gebruikt de games om bakkerijmedewerkers te trainen.

Bron: Financieel Dagblad

Intermediair1 Intermediair2

Simulatie maakt leren leuk

Stel, u wordt eigenaar van een voetbalclub. U kunt spelers gaan kopen en verkopen, en u moet daarover onderhandelen met hun zaakwaarnemeners. En met de sponsors, die exposure willen….

Bron: Intermediair PW

Deloitter1

Kruip in de huid van… een topaccountant

Hoe voelt het voor een veelbelovende student om twee dagen in de huid te kruipen van een topaccountant? Honderdvijftig studenten van gerenomeerde Nederlandse universiteiten en hogescholen deden op suspensevolle wijze die ervaring op tijdens de ‘Audit Reality Game’

Bron: De Deloitter

Deloitter2

Bollebozen bij Van Bommel

Ruim honderd studenten bogen zich begin dit jaar over een fitctieve opdracht bij schoenfabrikant Van Bommel tijdens de Audit Reality Game.

Bron: De Deloitter

Bedrijvenjournaal

Management games in De Kuip

L.I.B. Businessgames organiseert management games in De Kuip. Dit spel bootst de werkelijkheid van de zakelijke voetbalwereld na.

Bron: Bedrijvenjournaal De Kuip

Elsevier

Play that game!

Opdrachten via sms, uitnodigingen voor een aandeelhoudersvergadering via een advertentie in de krant, onderhandelingen via msn… De CMS/FD Legal Game, ofwel hoe multimediaal kun je zijn?

Bron: Elsevier Werken in Legal en Finance

ArenAmagazine

Voetbal Businessgame in de Amsterdam Arena

Het bedrijf LIB Games bestaat nu drieënhalf jaar. Gijs van der Linden is de bedenker van de business games. ‘Koop die Topspelers’ is de eerste business game van dit bedrijf. Ondertussen heeft LIB zich weer verder ontwikkeld en zijn er meerdere mogelijkheden voor games ten behoeve van teambuilding en andere bedrijfsgerelateerde vraagstukken.

Bron: ArenA Magazine

Ondernemersbelang

Het zijn niet zomaar spelletjes!

Seminars om de productiviteit in uw organisatie te verhogen. Cursussen om uw personeel te motiveren. Congressen over teambuilding. Allemaal manieren om u en uw mensen het maximale uit uw organisatie te leren halen. Maar waarom zou u ze er niet direct bij betrekken? Ze samen aan de tafel zetten en elkaar leren kennen? Een event dat fun en learning is, resulteert in enthousiasme en betrokkenheid.

Bron: Het Ondernemers Belang