Klant: Bridgestone

Doelgroep: Internationale sales bijeenkomst (100 personen) in Boedapest

Doel: Game over balans tussen volumeverkoop en productmix in de bandenindustrie

Omschrijving: Welke strategie werkt het beste voor een bedrijf? Een breed aanbod met per product een kleinere afname of juist een smal aanbod met hoge verkoopvolumes? Een lastige vraag waar veel bedrijven mee worstelen. In deze simulatie bleven wij zo dicht mogelijk bij de realiteit van Bridgestone. Het draaide om de verkoop van hun eigen banden. Maar hoe? Daarin daagden wij hen uit om alle mogelijkheden goed af te wegen.

Businessgames deelde de deelnemers op in leveranciers en klantenteams. Ieder klantenteam had een unieke vraag (forecast). Aan de leveranciers de taak om een strategie uit te stippelen. Gaan we aan alle klantvragen voldoen? Uiteraard is dit aantrekkelijk als je een sales mogelijkheid in je schoot geworpen krijgt… Of kiezen wij voor een hoger volume op slechts enkele producten? Bij de laatste keuze moet je af en toe ook ‘nee’ verkopen aan de klant. Er kan bij grotere afnames echter wel goedkoper ingekocht worden, maar dan moet je wel meer klanten met deze productvraag aan je proberen te binden. Kortom, een interessante dynamiek die precies teweeg bracht waar men naar op zoek was.

De game werd gewonnen door een leveranciersteam dat zijn concurrentie nauwlettend in de gaten hield, dat met elkaar in discussie ging over wat slim was om te doen en daarna maakten ze een weloverwogen besluit. En die weloverwogen keuze, dáár was Bridgestone naar op zoek. Enerzijds luisteren naar de klantvraag, maar ook kijken naar marges, concurrentie, kwaliteitsverschillen en afnamevolumes.

Categorie: Management Business Game

Interesse in een maatwerk oplossing voor uw bedrijf? Vul dan het onderstaande contactformulier in voor meer informatie.

Uw naam*

Uw e-mail*

Telefoonnummer

Uw bericht